Mari Belajar bahasa negeri Timur kelantan!
17:14 - 3 comments

بسم الله الرحمن الرحيم|Asssalamualaikum


Jyeah! Jom kita perkenalkan Bahasa negeri dan Daerah masing-masing kehkeh!. Hari ini Adam akan  ajar korang belajar bahasa negeri Timur,Kelantan.kehkeh ye betul! bukan mimpi bukan angan ! adam akan ajar korang sampai Pandai kehkeh! memandangkan Adam pun asal dari Kelantan,so, tak salah  kalau adam nak share ngan korang!... 


Kita Mula dengan Yang basic dulu ye kehkeh dah macam cikgu pulak! -,-"

  • SAYA: kawe, ambo, kito

  • AWAK: demo, awe (untuk lelaki),che mek (untuk perempuan), awok

  • SEGERA: slalu (sla looh) 

  • SEMALAM: kemaghin (ke ma ghin) (yesterday)

  • MALAM TADI: semale (se ma ley)

  • ABANG: abe (aa bae)

  • KAKAK: che kak, kak

  • IKAN: ike (ee kae); ike todok (ikan todak)

  • AYAM: aye (aa yae); contoh: aye katik, aye seghamo (serama) 

  • JAMBATAN: ghetok (ghe tok - gertak)); contoh: ghetok Sute Yahyo (Jambatan Sultan Yahya)

  • MAKAN: make (maa kae)

  • DATANG: maghi (maa ghi)

  • ROJAK: colek (collek)

  • SATU: so (macam sos tapi buang s kat belakang jadi so)

  • BUDU: SOS BILIS kuang kuang kuang 

  • DUIT: duik, pitih
Ok setakat tu je ! nanti ada masa kita belajo sama-sama.kehkeh assalamualaikum!
LEAVE YOUR COMMENT HERE, I WOULD APPRECIATE THAT TQ
No spamming.
No harsh words.
Sign in to comment.
Mind your language.
I will reply your comment within 24h.
Mind to click my nuffnang, I will click yours back.

3 comments: